Aitzaz Hasan (15) ofret seg selv for å stoppe selvmordsbomber

Aitzaz Hasan blir hyllet over hele Pakistan, etter han ble drept i et suksessfult forsøk på å talke en selvmordsbomber som hadde som mål å bombe skolen.

_72174104_aitzaz

Aitzaz Hasan (på bilde) ble beskrevet som en modig og god student.

Det var en mandag morgen, da Aitzaz Hasan stod utforbi skolen og snakket med vennene hans, da han så selvmordsbomberen, som hadde på seg en vest med eksplosiver. Til tross for råd av venner, gikk Aitzaz til aksjon og bestemte seg for å konfrotere å fange selvmordsbomberen, som da detonerte vesten sier fetteren hans til BBC.

Aitzaz blir hyllet som en helt på sosiale medier verden over.

Det har til å med blitt spurt om å motta hæren sin høyeste ære, som går til dem som har ofret livet sitt for landet, men det er usikker om han er kvalifisert å motta denne som en sivilperson.

Hendelsen skjedde på mandag i Ibrahimzai, som er en shia-dominert region i nord-vest Pakistan. Det var over 2 000 elever på skolen til Aitzaz, da hendelsen skjedde.

«Fetteren min ofret livet sitt for å redde skolen, og hundrevis av liv til mine skolekamerater. » sier fetteren hans Mudar Hassan Bangish.

«Selvmordsbomberen hadde som mål å ødelegge skolen å drepe studentene. Og det var fetteren min som stoppet dette i å skje.»

Han fortelte videre om hvordan fetteren hans hadde reagert når situasjonen oppstod, der vennene hans hadde bedt han om å ikke konfrotere selvmordsbomberen, og da hadde han sagt «Jeg skal stoppe han. Han kommer til å ødelegge skolen å drepe vennene mine. » Han hadde som intensjon å prøve å snakke ned selvmordsbomberen, men det førte til at han detonerte seg selv, som førte til døden til Aitzaz.

«Min sønn fikk sin mor til å gråte, men reddet hundrevis av mødre fra å gråte for sine barn.» sa Mujahid Ali, Aitzaz’s far.

Legg igjen en kommentar